Ana Menü

Vefa Group, teknoloji ve know-how transferine odaklandı

Vefa Group İcra Kurulu Başkanı Turan Koçyiğit, "Küresel pazarlarda ve farklı kültürlerdeki potansiyel müşterilerimize sürdürülebilir iş modelleriyle yenilikçi ürünler ve çözümler sunarak, dünyada sektörün en çok tercih edilen lider oyuncusu olmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda da yurt içi ve yurt dışında yatırımlarımızı sürdürüyoruz" dedi.

Üniversiteli iki genç girişimci tarafından 1990 yılında İstanbul’da temelleri atılan Vefa Group, bugün Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarıyla ‘Değer Üretim Merkezi’ olarak yeni teknolojileriyle sektöre yön veriyor. Group, yüzde yüz yerli sermayeden aldığı güç ile 30 yıla yakın süredir ön üretimli yapılar, fibercement dış cephe kaplamaları üretimi, bireysel konutlar ve güneş enerjisi alanında faaliyet gösteriyor. Ön üretimli yapılarda panel, modül, hafif çelik ve yapısal çelik sistem ile işçi, maden, mülteci kampları, toplu konutlar, ticari ve kamusal yapılar, sosyal tesis binaları, okullar ve hastaneler inşa ediyor. Vefa Group, ayrıca müteahhitlik misyonuyla, ihraç ettiği ürünlerle farklı ülkelerde anahtar teslim projeler gerçekleştiriyor. ABD’den Malezya’ya, İngiltere’den Patagonya’ya kadar üretiminin yüzde 60’ını 100’den fazla ülkeye düzenli olarak ihraç eden Group, yeni dönemde Afrika ülkelerine know- how ihraç edecek.

Vefa Group İcra Kurulu Başkanı Turan Koçyiğit, Group olarak dünyanın her kıtasına ve her türlü iklim koşuluna uyumlu projeler gerçekleştirdiklerini söyledi. 2016 yılında sektöründe ilk firma olarak Turquality Programı’na dahil edildiklerini hatırlatan Koçyiğit, “Turquality ile birlikte yurt dışındaki markalaşma sürecimiz daha da hız kazandı. Bu program ile Etiyopya, Endonezya, Kazakistan ve ABD ülkelerine odaklandık. 2019 yılında ise Güney Amerika ve Asya ülkeleri hedef pazarımızdır. Sektöründe Ar-Ge merkezi kuran ilk firma olarak, teknoloji transferi ve know-how ihracatı alanına da girerek bir ‘Değer Üretim Merkezi’ne dönüştük. Bunu sektörde başaran tek firma olarak sektörde rakiplerimize örnek olacak bir konumda yer alıyoruz” dedi.

Koçyiğit, üretimini gerçekleştirdikleri ürünlerle projelerde müşterilerin tüm beklentilerini karşıladıklarını vurguladı. Ar-Ge birimleri tarafından geliştirilen en yeni teknolojiler kullanılarak üretilen her ürünün, sektörde yeni bir çığır açtığının altını çizen Koçyiğit, “Teknolojinin gelişimiyle artan müşteri beklentilerine uygun çözümler sunuyoruz. Bu konumumuz müşterilerimizle aramızda kurduğumuz bağı kuvvetlendiriyor. Ürettiğimiz her yeni ürünle bu bağı daha da sağlamlaştırıyoruz” diye konuştu. Türkiye’nin dört bölgesinde showroomları bulunan bireysel konut markaları Nestavilla’nın bayi ağını, Türkiye’nin yedi bölgesine yaymayı planladıklarını belirten Koçyiğit, Vefa Group’un faaliyetlerini ve geleceğe yönelik hedeflerini DÜNYA İnşaat Dergisi’ne anlattı.

- Firmanızın kuruluşundan bugüne kadar olan hikayesini anlatır mısınız?

KOÇYİĞİT: Vefa Group, 1990 yılında üniversiteli iki genç girişimci tarafından İstanbul’da Vefa Mühendislik şirketi olarak kuruldu. Kurulduğu günden bu yana yaşanan pek çok ekonomik, siyasi ve uluslararası krizlerin üstesinden gelmeyi başaran Vefa Group, büyümesini sürdürerek pek çok yeniliğe imza attı. Böylelikle Türkiye’nin öncü şirketleri arasında yerini aldı. “Estetik, uzun ömürlü, depreme dayanıklı, kısa sürede kurulan prefabrike yapılar” prensibi ile başlatılan süreç; zorlu rekabet koşulları, ekonomik krizler ve sektöre yönelik yargılara karşın; prefabrike yapı, pratik hazır konut, hafif çelik yapı üretimi ile gelişti.

- Firmanızı bugünlere getiren en önemli faktör nedir? Şirketin kaderini değiştiren gelişmeler neler oldu?

KOÇYİĞİT: Vefa Group 30 yıllık süreçte birçok yeniliğe imza attı.

* 2000 yılında hafif çelik sistem ile üretilen ilk binayı Yapı Fuarı’nda kuran Vefa Group, büyük bir başarı elde ederek, ülkemizdeki ‘prefabrike’ önyargısını, ‘kalıcı’ olarak değiştirdi.

* Profacto profilleri ile kaynaksız yapı teknolojisine geçti.

* Akabinde dünyada ilk tasarım ve patenti Vefa’ya ait olan Neopan panel teknolojisi ile kompozit panel üretimine başladı.

* Kendi enerjisini kendisi üreten ve ısı pompalarıyla ısıtılıp soğutulabilen Ekolojik Ev’i yapan Vefa Group,

* Katlanabilir olma özelliği ile lojistik maliyetlerinde avantaj sağlayan katlanabilir Vekonas ve Vekonant konteynerlerin tasarımını, patentini ve üretimini gerçekleştirdi.

* Vefa'nın ürettiği son teknoloji ile geliştirdiği taklit edilemeyen pratik hazır konut Nestavilla, Türkiye için dönüm noktalarından biri oldu.

* Ayrıca Vefa Group, sektörde kritik öneme sahip Fibercement levhaların üretimini Ekobord markası ile gerçekleştirdi. Vefa Group’un bu ürünleri ve geliştirdiği teknolojiler sektörün büyümesi noktasında önemli adımları oluşturdu. Özetle Vefa Group, sektörü dünya çapında bir noktaya ulaştırdı.

- Vefa Group’un markaları hakkında bilgi verir misiniz?

KOÇYİĞİT: Vefa Group olarak yenilikçi yaklaşımımızla ön üretimli yapılar, yapı malzemeleri ve güneş enerjisi alanlarında faaliyet gösteriyoruz. Dünyanın dört bir yanında faaliyet gösteren kurumsal markamız Vekon ön üretimli yapı sektörünün bileşenleri olan prefabrik panel, modüler konteyner, hafif çelik ve yapısal çeliği tek çatı altında uluslararası arenadaki projelerinde gerçekleştirebilen nadir markalardan biri. Dünyanın birçok noktasında kurumsal çözümlerimiz ve ürünlerimizle yer alıyoruz. Biz bu alanda kendimizi yapı sistemlerini endüstrileştiren sanayiciliğimizle birlikte bir mühendislik ve çözüm firması olarak nitelendiriyoruz. Tüm dünyada büyük işçi ve maden kampları, acil yerleşim üniteleri, lüks konutlar, mülteciler için özel çözümler, okullar, hastaneler ve sosyal toplu konutlar inşa ediyoruz. Kamu ve özel sektördeki müşterilerimizin taleplerini projelendirip onlara çözümler sunuyoruz. Bunun akabinde de sahadaki uygulamalarımızı gerçekleştiriyoruz. Çözümlerin yanı sıra standart tip ürünlerden inovatif ürünlere kadar geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Diğer markalarımızdan Nestavilla ile de bireysel hazır konut çözümleri sunuyoruz. Ön üretimli yapı sektörünün önemli bileşenlerinden fibercement levhalarımızı yine grubumuz içerisindeki Ekobord markasıyla Bilecik tesislerinde üretiyoruz. Üretimin bir kısmını kendimiz kullandığımız gibi kalanını 30’un üzerindeki bayimiz üzerinden cephe sistemleri olarak satışa sunuyoruz. Enerji verimliliğinde yaklaşık yüzde 40 avantaj sağlayarak çevreye tamamen doğal malzemelerle ürettiğimiz levhaları sunuyoruz. Neopan markamızla kompozit duvar panelleri, Profacto markamızla özel yapı profilleri üretimi gerçekleştiriyoruz. İnogen markamızla ise güneş enerji panelleri yapıyoruz.

- Üretim tesisleriniz, faaliyetleriniz ve ürün çeşitleriniz hakkında bilgi verebilir misiniz? Bugünkü büyüklüğünüz nedir?

KOÇYİĞİT: Prefabrike yapı, hafif çelik yapı ve yaşam konteyneri imalatını toplam alanı 40 bin metrekarelik (kapalı alanı 32 bin metrekare) tesisimizde yapıyoruz. Aylık üretim kapasitemiz; 100 bin metrekare prefabrike ve hafif çelik yapı, 5 bin adet yaşam konteyneridir. Fibercement levha imalatını ise toplam alanı 37 bin metrekarelik (kapalı alanı 10 bin 500 metrekare) tesislerimizde gerçekleştiriyoruz. Yıllık üretim kapasitesi 24 bin metreküp.

- Küresel marka olma yolunda attığınız adımları anlatır mısınız?

KOÇYİĞİT: Yüzde yüz yerli sermayeden aldığımız güçle, 30 yıla yakın süredir ön üretimli yapılar, fibercement dış cephe kaplamaları üretimi, yapı malzemeleri, bireysel konutlar ve güneş enerji sistemleri alanında faaliyet gösteriyoruz. Ön üretimli yapılarda panel, modül, hafif çelik ve yapısal çelik sistem ile işçi, maden, mülteci kampları, toplu konutlar, ticari ve kamusal yapılar, sosyal tesis binaları, okullar ve hastaneler inşa ediyoruz. Grup olarak sanayici, ihracatçı ve taahhüt hizmeti veren kimliğimizle ekonomiye değer kazandırıyoruz. Tam 30 yıldır; üretim hatlarımız, ihracatımız, şantiyelerdeki montaj ve uygulama çalışmalarımız kesintisiz sürüyor. Türkiye’de üç ayrı şehirde yer alan fabrikalarımızda ürettiğimiz ürünleri piyasaya sunuyoruz. Ürettiğimiz ürünlerin yüzde 60’ını ihracatçı kimliğimizle dünyaya sunuyoruz. Sonrasında da müteahhitlik misyonumuzla, ihraç ettiğimiz ürünlerle farklı ülkelerde anahtar teslim projeler gerçekleştiriyoruz. Bunun bir getirisi olarak da 30 yıllık tecrübemizle Afganistan, Cezayir, Gana gibi ülkelere know-how ihraç eder konuma geldik. Sanayici kimliğimizle İkinci 500 En Büyük Sanayi Kuruluşu sıralamasında 28’inci sırada yer alıyoruz.

- 2018 yılı nasıl geçti? 2019 yılıyla ilgili hedefleriniz neler?

KOÇYİĞİT: 2018 yılı ilk çeyreğinde teknoloji transferi ve know-how ihracatı yaparak projelendirdiğimiz Afganistan’daki fabrikanın açılışı gerçekleşti. Afganistan’a yaptığımız know-how ihracatı gibi, Afrika’da Cezayir ile de bu yönde bir anlaşmaya imza attık. Vefa Group olarak önümüzdeki yıllarda da know-how ihracatına devam edeceğiz. Ayrıca şu anda Türkiye’nin dört bölgesinde bayisi bulunan bireysel markamız Nestavilla’nın bayi ağını, Türkiye’nin yedi bölgesine yaymayı planlıyoruz. Şu ana kadar Profacto ve Neopan markalı ürünlerimizi kendi üretimimiz için kullanıyorduk, şimdi bayilerimize ve sektörümüze de sunmaya başladık. Dikey entegrasyon modeli ve müşteri memnuniyeti merkezli organizasyon şeması ile Vefa Group, çözüm üreten bir sistem uygulamaktadır. Müşterilerimiz için sunduğumuz projelerin oluşum aşamasından tamamlanma süresine kadar alternatifli çözümler sunarak, onların beklentilerini tek elden karşılamayı sürdüreceğiz. Küresel pazarlarda ve farklı kültürlerdeki potansiyel müşterilerimize sürdürülebilir iş modelleriyle yenilikçi ürünler ve çözümler sunarak dünyada sektörün en çok tercih edilen lider oyuncusu olmayı amaçlıyoruz. Bu doğrultuda da yurt içi ve yurt dışında yatırımlarımızı sürdürüyoruz.

- İlk ihracat ne zaman ve hangi ülkeye yapıldı? Şu anda kaç ülkeye ihracat gerçekleştiriyorsunuz? Yeni hedef pazarlar var mı? Yurt dışındaki büyüme stratejiniz nedir? Yurt dışında hangi ülkelere ürün satıyorsunuz?

KOÇYİĞİT: İlk büyük çaplı ihracatımızı 1997 yılında Yemen’e gerçekleştirmiştik. ABD’den Malezya’ya, İngiltere’den Patagonya’ya kadar 100’den fazla ülkeye, düzenli olarak hafif çelik yapı ve prefabrik panel yapı sistemleri ihraç eden Group olarak, yeni dönemde Afrika ülkelerine de know- how ihraç edeceğiz. Şu anda 10’a yakın ülkede projelerimiz sürüyor. Buna ek olarak pazarlama ekibimiz Güney Amerika, İngiltere, Kuveyt, Cibuti ve Rusya’da sözleşme ve iş görüşmeleri sürdürüyor. Katar, Gabon ve Dubai’de şirketlerimiz var. Diğer ülkelerde de bayilerimiz ve çözüm ortaklıklarımız mevcut. Orta Doğu’da Afrika’da marka bilinirliğimiz yüksek. 2016 yılında kabul edildiğimiz Turquality Programı ile birlikte yurt dışındaki markalaşma sürecimiz daha da hız kazandı. Bu program ile Etiyopya, Endonezya, Kazakistan ve ABD ülkelerine odaklandık. 2019 yılında ise Güney Amerika ve Asya ülkeleri hedef pazarımızdır. Daha önceki yıllarda Venezuela, Peru, Panama, Kosta Rika’da projeler yapmıştık. 2018'e hızlı bir giriş yaparak Arjantin, Patagonya'da yeni bir konut projesine başladık. Ön üretimli yapı sektörünün bileşenleri olan prefabrik panel, modüler konteyner, hafif çelik ve yapısal çeliği tek çatı altında uluslararası arenadaki projelerinde gerçekleştirebilen nadir kuruluşlardan biriyiz. 2016 yılında açıklanan TİM verilerine göre ülkemizdeki 83 bin ihracatçı firma arasında ilk bin firma arasına girerek 610'uncu sırada yer aldık.

- Ar-Ge, inovasyon ve know how çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

KOÇYİĞİT: İnovasyon kurum kültürümüzün önemli bir parçası. İnovatif ürünlerimiz, sürekli yenilediğimiz üretim teknolojilerimiz ve Ar-Ge yatırımlarımızla birçok ödülün de sahibi olduk. Gerçekleştirdiğimiz inovatif çalışmalarımızla Türkiye’nin Ar-Ge Şampiyonları listesinde yer aldık. Turkishtime tarafından gerçekleştirilen Türkiye’nin İnovasyon Raporu Ar-Ge 250 Araştırması’nda listeye giren Türkiye’nin ilk 250 firmasından biri olduk. Ayrıca geliştirdiğimiz Vekonar ve Modüler Ev ürünleriyle Design Turkey Endüstriyel Tasarım Ödülleri’nde Kurumsal ve Ticari Ürünler kategorisinde İyi Tasarım Ödülü’nün sahibi olduk. Ön üretimli yapı sektöründe çözüm ve ürün ihracatı yanında ilk know-how ihracatını da gerçekleştirerek, Afganistan devleti için prefabrik ve hafif çelik imalat fabrikasını kurduk. 11 milyon dolara mal olan fabrika, 14 ayda tamamlandı. Fabrikamız, Dilovası Üretim Üssümüz ile entegre çalışabilecek şekilde kurgulandı ve gerektiğinde Türkiye’den makineler online olarak kontrol edilebiliyor. Projenin finansmanını Afganistan Kentsel Gelişim Bakanlığı üstlendi. Tek vardiyada yılda 300 bin metrekare prefabrike yapı üretimi kapasitesi olan fabrikada, üç vardiyada 1 milyon metrekare bina imalatı yapılabiliyor. Afganistan’dan gelen mimar, mühendis ve teknisyenden oluşan 20 kişilik ekibe iki ay boyunca Dilovası Üretim Üssümüzde eğitim verdik. Sertifikalarını aldılar. Şu anda fabrikayı onlar çalıştırıyor. Biz de altı kişilik özel bir ekiple Afganistan’a bir yıl boyunca danışmanlık hizmeti vereceğiz. Afganistan’a yaptığımız teknoloji transferi ve know-how ihracatı gibi Cezayir ve Gana ile de böyle bir anlaşmamız gündemimizde.

- Sektördeki rakiplere göre farkınız nedir? Pazar payınızı belirtir misiniz?

KOÇYİĞİT: Sektörün öncü kuruluşu olarak; katlanır konteyner, hafif çelik yapı sistemi, özel yapı profilleri ve panel sistemleriyle sektörde pek çok ilke imza attık. Ar-Ge’ye yaptığımız yatırımın sonucu olarak Türk Patent Enstitüsü’nden (TPE) birçok patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tescil belgesi aldık. Projelerimizi uluslararası çapta ve uluslararası standartların öngördüğü şekilde entegre olarak pazarlama, proje üretim, paketleme, lojistik ve montaj dahil olarak sunuyoruz. Sektöründe devletimiz tarafından desteklenen Ar-Ge merkezine sahip ilk firma olarak, know-how ihracatı alanına da girerek bir “Değer Üretim Merkezi”ne dönüştük. Bunu sektörde başaran tek firma olarak sektörde rakiplerimize örnek olacak bir konumda yer alıyoruz.

- 10 sene sonra Vefa Group’u nasıl bir yere getirmek istiyorsunuz?

KOÇYİĞİT: Group olarak dünyanın her kıtasına ve her türlü iklim koşullarına uyumlu projeler gerçekleştiriyoruz. Ön üretimli yapı sektörünün bileşenleri olan prefabrik panel, modüler konteyner, hafif çelik ve yapısal çelik ürünlerini yüzde yüz yerli sermayemizden aldığımız güçle gerçekleştiren tek firmayız. İhracat faaliyetlerimizde hızla ilerlerken know-how ihracatımızı da aynı hızla dünyanın farklı coğrafyalarına ulaştırmaya yönelik iş birliklerimiz sürüyor. Grup olarak sadece ihracat yapan değil, know-how ihracatıyla ‘Değer Üretim Merkezi’ olarak anılan bir gruba dönüştük. Bu kapsamda, dünyanın farklı ülkelerinde üretim tesisleri kurmayı ve bu tesislerin hammadde ve yarı mamul ihtiyaçlarını Türkiye’den karşılamayı planlıyoruz. Sektörümüzde, Türkiye’de olduğu gibi dünyada da akla ilk gelen firmalardan biri olmayı hedefliyoruz.

- Başarı hikayenizde müşterileriniz ile olan bağı nasıl kurdunuz?

KOÇYİĞİT: Üretimini gerçekleştirdiğimiz ürünler ve projelerde müşterilerimizin tüm beklentilerini karşılıyoruz. Çünkü üretimimiz, ürünlerimizin tesisimizin bantlarına gelmesiyle değil, projelendirilmesiyle başlıyor. Ar-Ge birimimiz tarafından geliştirilen en yeni teknolojiler kullanılarak üretilen her ürünümüz, sektörümüzde yeni bir çığır açıyor. Teknolojinin gelişimiyle artan müşteri beklentilerine kusursuz çözümler sunuyoruz. Bu konumumuz müşterilerimizle aramızda kurduğumuz bağı kuvvetlendiriyor. Ürettiğimiz her yeni ürünle bu bağı daha çok sağlamlaştırıyoruz.

- Sektörünüzün bugünkü durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

KOÇYİĞİT: Prefabrik yapı sektörü, Türkiye’de dahil olmak üzere dünyanın dört bir yanında büyük projeler üstlenen inşaat firmalarının projelerinin şantiyelerini ve işçi kampları gibi projelerini başarıyla gerçekleştiriyor. Yüksek üretim kapasitesi, teknolojik altyapısı ve hızlı çözümlere sahip olan prefabrike yapı firmaları, bugün ihtiyaç duyulan, analizi iyi yapılmış, optimize edilmiş ürünleri başarı ile üretebilecek düzeyde. Sektörümüz yeni gelişim alanlarıyla büyümesini sürdürüyor.

- Sektörün geleceğine dair neler söylemek istersiniz?

KOÇYİĞİT: Prefabrik sektörü tüm dünyada ve Türkiye’de 20 yıldır sürekli genişliyor ve büyüyor. Artık sadece Türkiye’nin ihtiyaçlarını değil, çevresindeki Orta Asya, Afrika, Orta Doğu, Körfez ülkeleri hatta Avrupa’nın taleplerini karşılayan bir üretim gücüne ulaştı. Son yıllarda Amerika kıtasına bile çözümlerimizi ulaştırıyoruz. Yıllık 2 milyar TL’lik bir ciroya sahip olan sektör, yurt dışında ise hızlı ve ekonomik yapı talebi dolayısıyla ihracat yapmaya ve büyümeye devam edecek.