Ana Menü

Türk gayrimenkul sektörü, MIPIM’de yatırımcılarla buluştu

Gayrimenkul sektörünün tüm dünyadaki en büyük fuarlarından biri olan MIPIM, 26 binden fazla profesyoneli bir araya getirdi. Bu sene 30’uncu kez kapılarını açan fuar, toplam 21 bin 500 metrekarelik bir alanda gerçekleşti. Türkiye, 206 kurum ve kuruluştan oluşan temsil heyetiyle fuarın güçlü katılımcılarından biri olarak dikkat çekti.

Hüseyin SÖNMEZ

Alkaş’ın Türkiye temsilciliğini yaptığı dünyanın önde gelen  gayrimenkul fuarı olan MIPIM, 30’uncu kez organize edildi. Fransa’nın Cannes kentinde gerçekleştirilen etkinlikte Türkiye, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı düzeyinde temsil edildi. 26 binden fazla profesyoneli bir araya getiren fuar, toplam 21 bin 500 metrekarelik bir alanda gerçekleşti. Türkiye, fuarda 206 kurum ve kuruluş ile bin 20 metrekarelik bir alanda temsil edildi. Fuara; proje finansman alanında 5 bin, geliştirici alanda 4 bin 800, mimarlık alanında 2 bin, mülk sahibi alanında

bin 600, hizmet sağlayıcı alanında 4 bin, portföy yönetimi ve ikincil piyasalar alanında 5 bin 400 firma katıldı. Bununla birlikte, MIPIM 2019 esnasında gerçekleşen 100 konferans ve oturum çerçevesinde “Geleceği Etkilemek” ana teması ile gayrimenkulde geleceğin 30 yılının trendleri tartışıldı.

 

“1 milyon kartvizit el değiştirdi”

Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, MIPIM 2019’a ilişkin, “Üç günlük fuar ziyaretleri çerçevesinde 1 milyon kartvizit el değiştirdi. Bu birliktelik hem sektörümüz hem de sektörümüzün geleceği adına çok önemli” dedi. Kurum, takvimler değişse de şehir merkezlerinde yaşarken gayrimenkul sektörünün önemini hiçbir zaman yitirmeyeceğini, o yıllara gelindiğinde de akıllı şehir uygulamalarının öne çıkacağını ifade etti. Akıllı şehir uygulamalarına ilişkin yerel yönetimlerin hizmet vermeye gayret göstereceğini aktaran Kurum, bu noktada MIPIM’in doğru örneklerin alınacağı çok önemli bir fuar olduğunu vurguladı.

Fuara 100’ün üzerinde ülke, yaklaşık 4 bin yatırımcı ve 500’ün üzerinde de yerel yönetimin katıldığına işaret eden Kurum, Türk müteahhitliği ile her zaman övündüklerinin altını çizdi. Kurum, sözlerine şöyle devam etti: “Türk müteahhitliğine baktığınızda Çin’den sonra ikinci sıradayız. Yurt dışında devam eden taahhüdümüz 11 milyar dolara yakın. Bugün 11 milyar dolar tutarında bildiğim kadarıyla 36 ülkede yatırım yapıyoruz. 1972’den bugüne kadar da 367 milyar dolar yurt dışında yatırımımız oldu. Bu şu anlamda önemli, ülkemizde 440 bin müteahhit var ve birçok teknik personelimiz kendini yurt dışında temsil edebilir ve orada proje çizebilir hale geldi. Ülkemizdeki inşaat sektörünün yurt dışına açılması öngörüsünü önümüze koyduğumuzda yurt dışında iş yapmak, bu fuarlara katılmak, bizim mimarlarımızın, mühendislerimizin yurt dışında faaliyetlerde bulunması çok önem arz ediyor. Bu anlamda doğrudan baktığımızda 250-300 sektörü ilgilendiren inşaat sektörünün 2019’un ikinci yarısından sonra piyasanın düzelmesiyle daha iyi seviyelere gelmesini bekliyoruz.”

Kurum, fuar alanında Türk firmaların yanı sıra uluslararası katılımcıların da stantlarına ziyarette bulundu. Moskova Çadırı’nda Rus heyeti ile bir araya gelen Kurum, Moskova Belediye Başkan Yardımcısı Marat Khusnullin ve Moskova Federasyonu Uluslararası İlişkilerden Sorumlu Bakanı Sergey Cheremin ile ikili görüşmelerde bulundu. Görüşme esnasında söz alan Bakan Kurum, iki ülke arasındaki iş birliğinden memnuniyet duyduklarını belirtti. İki ülkenin yetkilileri gelecek projeler üzerinde fikir alışverişinde bulundular. Ziyaret sonrası İstanbul Çadırı’na geçen Kurum, burada uluslararası yatırımcılarla toplantılar gerçekleştirdi. Kurum, Deutsche Bank Varlık Yönetimi Genel Müdürü Bruno Guiliani, Multi CEO’su Josip Kardun, JLL Güney Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’dan sorumlu CEO’su Benoit Du Passage, Union Invest Yönetim Kurulu Üyesi Joern Stobbe’i ağırladı.

 

Türk firmalar 4 bin 326 B2B görüşme gerçekleştirdi

100’den fazla ülkeden iş insanını çatısı altında toplayan MIPIM Fuarı’nda Türk firmalar da yoğun B2B görüşme trafiği ile dikkat çekti. Yakın ve orta vadedeki işbirlikleri için zemin oluşturulacağına bu yıl da kesin gözüyle bakılan B2B’lerin sayısı ise 4 bin 326 olarak gerçekleşti. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İmar AŞ, Emlak Konut ve İstanbul Ticaret Odası (İTO) yetkilileri; Voka Ticaret Odası (Belçika), Lizbon Yatırım Ajansı (Portekiz), Aberdeen Yatırım Ajansı (İskoçya), Yunanistan Yatırım Ajansı, Murlia Yatırım Ajansı (İspanya), Danimarka Yerel Yönetim Temsilci Heyeti, Atlanta Ticaret Odası (Kanada), Amsterdam Belediyesi (Hollanda), Leeds Ticaret Odası (İngiltere), Brezilya Turizm Ba kanlığı Genel Sekreteri Robson Borchio ve Turizm Bakanlığı Yatırım Daire Başkanı Silvana Nascimento ile B2B görüşme gerçekleştirdiler:

 

“MIPIM Türkiye hedefimiz gerçek oluyor”

MIPIM 2019 hakkında kısa bir değerlendirmede bulunan Alkaş Genel Müdürü Yonca Aközer, Türkiye’nin MIPIM’e katılımının sürdürülebilirliğinin çok büyük önem arz ettiğinin altını çizdi. Uluslararası iş dünyasının vazgeçilmez bir parçası olan Türk firmalarının global alanda tercih edildiğini belirten Aközer, “Çevre ve Şehircilik Bakanımız Murat Kurum’un fuara katılımı bizler için çok kıymetli, kendisinin verdiği destek ile de 2020 yılında bu büyük yatırım platformunu Türkiye’ye taşıyacağız. RE360 gayrimenkul konferansı ile bu senenin sonunda MIPIM Türkiye’nin son provasını gerçekleştireceğiz” dedi.

Önceden yapılan planlı çalışmalar sonucu Türk firmalarının bu yıl MIPIM 2019’dan verim alarak döndüklerini belirten Aközer, gerçekleşen 4 bin 326 B2B sayısının ve çok sayıda yabancı ülke temsilci heyet ziyaretlerinin de bu çalışmanın göstergesi olduğunu dile getirdi. Aközer, “Önümüzdeki sene bu hedef rakamların da aşılacağına inanıyorum” dedi.

 

“Amacımız ülkemize yatırımcı çekmek”

Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER), fuarda yerini aldı. Bu yıl 30’uncu kez düzenlenen, son beş yıldır İTO’nun düzenli olarak iştirak ettiği MIPIM’in, dünyanın en prestijli gayrimenkul fuarlarından biri olduğunu belirten GYODER Başkanı Doç. Dr. Feyzullah Yetgin, “Artık ülkelerin değil marka şehirlerin öne çıktığı MIPIM’de düzenli olarak yer alan İTO'yu, ülkemizin ve gayrimenkul sektörümüzün tanıtımı adına destekliyoruz. Son dönemin ekonomik konjonktürünü dikkate alarak, 2019 yılında farklılıklar oluşturmak, sektörün birlikteliğini yurt dışındaki platformlarda vurgulamak, Türkiye’yi ve İstanbul’u anlatmak adına büyük önem taşıyan MIPIM’de, gayrimenkul sektörümüzün yabancı yatırımcılar için gelecek vadettiğini çok iyi anlatmamız gerekiyor” diye konuştu. Türkiye gayrimenkul sektörünün dünya ile kıyaslandığında daha çok potansiyel içerdiğine dikkat çeken Yetgin, “İstanbul önemli bir marka şehir. Ama bu çok özel şehrin özelliklerinin, yatırımcı gözünde nasıl bir fizibilite sunduğunu bizim anlatmamız, paylaşmamız lazım. Bu noktada MIPIM ekosistemi çok önemli. Biz kendimizi üst seviyede, geniş katılımlarla ifade etmezsek bunu başka ne şekilde yapabiliriz? Birçok yol var ama özellikle gayrimenkul dünyasının en önemli organizasyonlarından biri olan MIPIM’i en verimli şekilde değerlendirmeliyiz. MIPIM’de son yıllarda yakalanan bu konsantrasyonun artarak devam etmesi gerektiğini, belediyelerimiz nezdinde de temsilin çok önemli olduğunu düşünüyorum” dedi. MIPIM’in bir gayrimenkul satış fuarı olmadığını ifade eden Yetgin, şunları söyledi:

“MIPIM, mevcut veya planlanan büyük gayrimenkul projelerine ortak bulunması açısından önemli bir platform. Sadece şirketler bazında değil, kamu tarafında, örneğin Kanal İstanbul gibi büyük projeler için de ortaklıklar tesis edilmesi açısından da burada önemli adımlar atılabilir. Amacımız ülkemize yatırımcı çekmek, büyük ölçekli projelerin büyük iş birliklerle yapılmasını sağlamak. Kısa vadede sonuç alınmıyor gibi görünse de, orta ve uzun vadede MIPIM ortamının, tıpkı katılan diğer marka şehirler gibi çok önemli olduğunu göz ardı etmemek lazım. GYODER olarak, İTO iş birliğiyle, üyelerimizle birlikte yer aldığımız fuarda büyük bir sinerji oluşturarak, ülkemizin tanıtımına katkıda bulunacağımıza inanıyoruz.”

GYODER, uluslararası gayrimenkul hizmetleri şirketi Colliers iş birliği ile yabancı kurumsal yatırımcılara yönelik, kapsamlı bir raporu da ilk kez MIPIM’de yabancı yatırımcılarla paylaştı. İstanbul başta olmak üzere Türkiye’de gayrimenkul piyasasının araştırıldığı, ‘REstate Turkey-A Close Look to Comparable Markets’ başlıklı rapor ile ilgili bilgi veren Yetgin, ‘Colliers iş birliği ile hazırladığımız bu rapor Türkiye’nin yabancı yatırımcılara tanıtımı konusunda çok değerli bir çalışma oldu. İlk kez dünya gayrimenkul verilerinin karşılaştırıldığı etkili veriler ışığında, bugün yabancı yatırımcıların Türkiye’de gayrimenkul yatırımı yapması için doğru bir zaman olduğu ortaya konuldu” diye konuştu.

‘REstate Turkey-A Close Look to Comparable Markets’ raporundaki ‘Neden Türkiye’de yatırım yapılmalı?’ başlıklı bölümde, Türkiye’nin, dünyanın en büyük 18’inci ekonomisi oldu- ğu ve 2050 yılına kadar ilk 15 ekonomi içinde olmasının beklendiğine dikkat çekiliyor. Ayrıca Türkiye'nin finans merkezi olarak büyüme potansiyeline sahip İstanbul’dan, 400 noktaya direkt uçuş ve 22 başkente 2 saatte direkt erişim sağlandığı vurgulanıyor.

 

Hasanoğlu Şirketler Grubu’nun projeleri Avrupalılardan ilgi gördü

Hasanoğlu Şirketler Grubu, fuarda bu yıl inşasına başlanacak dört yeni projesini tanıttı. Fuarda BANU EVLERİ markasının devamı olacak ve Hasanoğlu Şirketler Grubu’nun kendi özel mülkünde inşa edilecek yeni projeler Avrupalı yatırımcıların beğenisini topladı. Fuar boyunca şirket yetkilileri birebir görüşmeler yaparak yatırımcıları İstanbul’a davet ettiler. 155 milyon TL’lik arsa yatırımı ile gerçekleşecek Hasanoğlu Şirketler Grubu’nun yeni projeleri toplamda 110 bin metrekare inşaat alanı ve 75 bin metrekare satılabilir alandan oluşacak.

Aile odaklı olarak geliştirilecek dört yeni projenin toplam inşaat yatırım bedeli ise 255 milyon TL olacak. MIPIM 2019’u değerlendiren Hasanoğlu Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Haluk Hasanoğlu, “Fuarda İTO’nun 685 metrekarelik İstanbul Çadırı’nda yer alarak projelerimizin tanıtımını yaptık. Ülkemizin ve İstanbul’umuzun tanıtımına katkı sağlayan dev çadırda yer almak gurur vericiydi. MIPIM katılımcı profiliyle 25 yıllık tecrübemizle inşa ettiğimiz projelerimizin tanıtımına büyük katkı sağladı. 100’den fazla ülkenin katıldığı fuarda BANU EVLERİ markasıyla bugüne kadar hayata geçirdiğimiz projelerimiz ve yeni projelerimizi tanıttık, dünyanın farklı bölgelerinden gelen katılımcılara projelerimizi anlatma fırsatı bulduk. Fuar boyunca yüzlerce misafir ile görüştük, çok güzel ve olumlu geri dönüşler aldık. Projelerimiz Avrupalı yatırımcılardan yoğun ilgi gördü, fuar sonrası için İstanbul’da yapılacak görüşmeler organize ettik” dedi.

 

Boss4 Gayrimenkul, Alya Onist’i yatırımcılarla buluşturdu

Boss4 Gayrimenkul fuar kapsamında 2019 yılında anahtar teslimlerini gerçekleştireceği Alya Grandis ile Beylikdüzü’nde inşasına başladığı Alya Onist’i Avrupalı yatırımcılar ile buluşturdu. Alya markalı projeler Avrupalı yatırımcılar tarafından yoğun ilgi gördü. MIPIM2019’u değerlendiren Boss4 Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Akkuş, “MIPIM gibi dünyaca ünlü ve prestijli fuarlara İTO’nun dev çadırının altında ülkemizin önde gelen inşaat firmalarıyla birlikte Türkiye’mizin ve İstanbul’umuzun tanıtımına katkı sağlıyor olmak gurur vericiydi. MIPIM katılımcı profiliyle, Türkiye’nin inşaat alanındaki standartlarını geliştirmek ve kent insanını modern yaşam alanlarıyla tanıştırmak hedefiyle hayata geçirdiğimiz projelerimiz Avrupalı yatırımcılar tarafından tam not aldı. 100’den fazla ülkenin katıldığı fuarda dünyanın farklı bölgelerinden gelen katılımcılara projelerimizi anlatma fırsatı bulduk. Çok güzel ve olumlu görüşmeler gerçekleştirdik. Fuar sonrası için İstanbul’da da yapılacak görüşmeler organize ettik” dedi.

 

Esas Gayrimenkul, yurt dışı ve yurt içindeki projelerini tanıttı

Esas Gayrimenkul, fuarda yurt dışı ve yurt içindeki projelerini tanıttı. MIPIM’in gayrimenkul sektörünün en önemli fuarlarından olduğunu belirten Esas Gayrimenkul CEO’su Kazım Köseoğlu, “Türkiye’deki ve yurt dışındaki yatırım fırsatlarına odaklanmış şirketler arasında yer alan Esas Gayrimenkul olarak; gerek ülkemizi temsil etmek, gerekse de yurt dışındaki fırsatları değerlendirmek adına Fransa’nın Cannes şehrinde düzenlenen MIPIM’e beşinci kez katıldık. MIPIM 2019’da yurt içi ve yurt dışı projelerimizi tanıtmanın yanı sıra; sektörün öncüleri ile bir araya gelmek ve yenilikleri, gelişmeleri yerinde takip ederek, yeni fırsatları değerlendirdik. Esas Gayrimenkul, Türkiye’de hayata geçirdiği Esas 14 Burda AVM, 41 Burda AVM, Esas 17 Burda AVM, Esas 67 Burda AVM, 10 Burda ve 39 Burda AVM, Esas Aeropark, Esas Ofis Park Maltepe, Esas Plaza, Medline Antalya ve Adana’da inşaat aşamasında olan Esas 01 Burda AVM yatırımıyla Türkiye’deki faaliyetlerine devam ediyor. Türkiye dışında ise İngiltere, İskoçya, Amerika, Almanya, Belçika, Hollanda’da otel, ofis binası ve alışveriş merkezlerimizle toplamda 30 projemiz mevcut. Bu yıl itibariyle ise 1.2 milyon metrekarelik kiralanabilir alanı kontrol edecek yatırımlara ulaşmayı hedefliyoruz” dedi.

 

RJ Models, Göbeklitepe maketini görücüye çıkardı

Dünyanın önde gelen mimari maket tasarım şirketlerinden RJ Models, hazırlıkları uzun süredir devam eden Göbeklitepe maketini fuarda görücüye çıkardı. Fuarda büyük ilgi gören Göbeklitepe Maketi’ni Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum ile Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Fatma Varank da ziyaret etti. Beğenilerini dile getiren Bakan Kurum, maketi inceleyerek bilgiler aldı. RJ Models’ın Hong Kong’daki fabrikasında üretilen ve yaklaşık bin parçadan oluşan Göbeklitepe’nin maketi için 20 kişilik bir ekip bin 600 saat çalıştı. 2.5x1.5 metre ölçülerindeki maketin hazırlanışında, Göbeklitepe ziyaretçi merkezi için özel hazırlanan materyaller ve Şanlıurfa Müzesi’nde bulunan çizimleri baz alındı. Makette Göbeklitepe’nin inşa süreci varsayılan teorilere göre aktarılmaya çalışıldı. RJ Models, “tarihin sıfır noktası”nın maketini, Göbeklitepe’nin 20 yıl boyunca kazı, koruma ve araştırma çalışmalarının yanı sıra ulusal ve uluslararası iletişimine destek verecek ana sponsoru olan Doğuş Grubu’nun da desteğiyle hazırladı.

Göbeklitepe maketine ilişkin konuşan RJ Models Bölgesel Ortaklarından Uğur Maslamani, “Aylar süren çalışmalar sonucu hazırladığımız Göbeklitepe’nin maketi MIPIM’de ziyaretçilerin büyük ilgisini çekti. Standımızı ziyaret edenler sadece maketle değil Göbeklitepe’yle ilgili de bilgi almak istedi. Çalışmalarımızın böyle sonuç vermesinden büyük mutluluk duyuyoruz” dedi.

2019 yılının Göbeklitepe yılı ilan edilmesi nedeniyle bu maketin Türkiye’nin ve bölgenin tanıtımına önemli bir katkı sağlayacağını hatırlatan RJ Models Bölgesel Ortaklarından ise Hakan Özkan,  şöyle konuştu: “UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Göbeklitepe için uzun yıllar konuşulacak çok değerli bir çalışmaya imza attık. İlk kez MIPIM’de sergilediğimiz Göbeklitepe maketi ile yüz binler, belki de milyonları “tarihin sıfır noktası” Göbeklitepe ile tanıştıracağız.”