Ana Menü

Hazır beton ve çimento sektörleri, global rekabet için teknolojiye odaklanıyor

Hazır beton ve çimento sektörleri yeni projeler, dönüşüm çalışmaları, mega projeler ve altyapı çalışmaları ile büyümeye devam ediyorlar. İnşaat sektörünün temel kolu olarak görülen sektörler, üretim ve tüketimde artan metreküp rakamları ile dünyada ön sıralarda yer alıyorlar. Sektörler, gelişimlerini ve büyümelerini sürdürmek için teknoloji ve Endüstri 4.0’a yönelik çalışmalarını sürdürüyorlar.

Gamze ÇALIŞKAN

Hazır betonun inşaat sektöründe kullanılması zorunlu, hayati derecede önemli bir ürün olduğuna dikkat çekilirken; ekonomik oluşu, kullanım kolaylığı, başta dayanıklılık ve dayanım gibi teknik özellikleri ile de tüm gelişmiş ülkelerde ve dünyada en fazla tercih edilen taşıyıcı yapı malzemesi olduğu belirtiliyor. Ancak uzun ömürlü ve depreme dayanıklı yapı üretimi için, betonun bu özelliklerinin tek başına yeterli olmadığı, inşaatlarda zamanında ve tekniğe uygun şekilde işlenmesinin de bir zorunluluk olarak ortaya çıktığına vurgu yapılıyor.

Avrupa Hazır Beton Birliği (ERMCO) 2016 yılı verilerinde tüm Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerin toplam hazır beton üretim miktarı 226,2 milyon metreküp iken, Türkiye’nin tek başına 109 milyon metreküp beton ürettiği kaydediliyor. Bu üretim miktarı ile Türkiye, AB ülkeleri arasında birinci iken, Almanya ikinci, Fransa üçüncü sırada yer alıyor. Türkiye bu büyüme performansıyla beton üretiminde Avrupa birinciliğini 2009’dan bu yana korumaya devam ederken; Çin ve ABD’nin ardından dünyanın üçüncü en büyük hazır beton üreticisi konumunda olduğu vurgulanıyor. Türkiye’nin gelişmekte olan bir ülke olarak genç nüfusuyla alt yapı yatırımlarına ağırlık vererek, hazır beton üretimindeki konumunu uzun yıllar korumaya devam edeceği ifade ediliyor. Kaliteli beton üretiminin yanı sıra hazır beton sektörünün gelişimi için eğitim, sürdürülebilirlik, çevre, iş sağlığı ve güvenliği konularında çalışmalar devam ediyor. Hazır beton sektörü; 20,7 milyar TL’yi bulan cirosu, 44 bini aşan istihdam hacmi ve yıllık 113 milyon metreküpü bulan üretimiyle inşaat sektörünün en temel kolu olarak görülüyor.

Türk çimento sektörü de dünya pazarında ilk sıralarda yer alıyor. Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği’nden (TÇMB) alınan bilgilere göre sektör; 2017’de toplam tahmini 3 milyar dolar ciro; 530 milyon dolar ihracat geliri elde etti. 2017 yılında 83 milyon ton çimento üretimi gerçekleştiren sektör, 75 milyon ton iç satış, 8 milyon ton ihracat gerçekleştirdi. Ayrıca 4,9 milyon ton klinker ihraç edildi. Çimento sektörünün en önemli ihraç pazarının yüzde 44 pay ile Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleri olduğu vurgulanıyor. Türkiye’de 2018 yılında çimento tüketim ve üretimi yüzde 5 olarak planlanırken, ihracatın ise 2017 yılı ihracatıyla aynı seviyelerde olması bekleniyor. Ayrıca gelişen teknolojinin önemine vurgu yapılarak, teknoloji ile enerji ve kaynak verimliliği sağlayarak gerek üretim maliyetlerinin gerekse de çevresel sorunların azaltılmasının sağlanabileceği vurgulanıyor. Endüstri 4.0’a adaptasyonun da önemli olduğu ifade edilirken, bu durumların iyileştirilmesiyle dünya ile rekabet gücünün artacağı söyleniyor. Üretim alanları ve ürünlerini bu yönde geliştirmeyenlerin ise bu rekabet ortamında ayakta kalamayacağı kaydediliyor.

Hazır betonda iki soruna dikkat çekilirken, çözüm oluşturulduğu takdirde sektörün daha iyi noktalara geleceği belirtiliyor. Bunlardan birisi taşıyıcı sistemlerde kullanılacak asgari beton dayanım sınıfının C30’a yükseltilmesi gerektiği, diğeri hazır beton araçlarının trafiğe kısıtlanmadan çıkması olarak kaydediliyor. Çimento sektöründe ise; kömür ve elektrik maliyetlerinde yaşanan artış firmaları zorluyor.

Beton yol ve bariyerler yaygınlaştırılacak

Sektörlerin gelecek dönemlerde üzerine eğileceği bir konu ise beton yol ve bariyerler. Türkiye genelinde beton yol ve bariyerlerin yaygınlaştırılması açısından çalışmalar yapılacağı belirtilirken, bu kullanımların olumlu etkileri de anlatılarak bilinç düzeyinin artırılması hedefleniyor. Uzun vadede daha ekonomik, kaliteli, çevreyle dost ve yüksek performanslı olmasıyla dikkat çeken beton yolların akıllı şehirlerin altyapısını oluşturduğu kaydediliyor.

Beton sektörü bu yıl İzmir’de buluşacak

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) ve Kalite Fuar Yapım AŞ tarafından düzenlenen Beton İzmir 2018 Fuarı, hazır beton, çimento, agrega ve inşaat sektörlerini İzmir’de bir araya getirecek. Beton İzmir 2018 Hazır Beton, Çimento, Agrega, İnşaat Teknolojileri ve Ekipmanları Fuarı, 25-28 Nisan 2018 tarihleri arasında İzmir’de gerçekleştirilecek. 120 markanın ürünlerinin sergileneceği fuarın 5 bin ziyaretçiyi ağırlaması bekleniyor. Fuarda ilk iki günü olan 25-26 Nisan tarihlerinde gerçekleştirilecek seminerlerde, mega projelerde beton, geçirimli beton, beton ve sürdürülebilirlik, silindirle sıkıştırılmış beton yollar, katılımcı firmaların seminerleri başta olmak üzere sektörün gelişimine katkı sağlayacak konularda sunumlar yapılacak. Fuarda, ekonomi semineri kapsamında Prof. Dr. Emre Alkin, Türkiye ekonomisi, inşaat ve hazır beton sektörü, başkanlık seçiminin öncesi ve sonrası başta olmak üzere ekonomi konularında bir konuşma yapacak.