Ana Menü

Doğal taş ihracatı yüzde 22 arttı

Türk doğal taş sektörünün uzak pazarlarda daha etkili bir şekilde büyümeyi sürdürmesi gerektiği belirtiliyor.

İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Selçuk Çevik, sektörün beş aylık ihracat rakamlarını değerlendirdi. Çevik “İşlenmiş travertende ilk beş ayda yüzde 21.8 artış, işlenmiş mermerde ise yüzde 4.4’lük bir artış gerçekleşti” dedi. Sektör için daha güçlü bir lobi gerektiğinin altını çizen Çevik, Türk doğal taş sektörünün uzak pazarlarda daha etkili bir şekilde büyümeyi sürdürmesi gerektiğini kaydetti.

Mermerin taşınması zor bir maden olduğuna dikkat çeken Çevik, “Yaklaşık 161 ülkeye mermer ihracatı gerçekleştiriyoruz. Türkiye’de deniz taşımacılığı uygun ancak kara taşımacılığı pahalı. Bu nedenle limanlardan uzak olan bölgelerde yakıt teşviki almak sektöre katkı sağlayacaktır” dedi. Çevik, en uzak pazarlardan biri olan Avustralya’nın ihracat yapılan ülkeler içinde 10’uncu sırada yer aldığını kaydederek, şunları söyledi: “Türk firmaları, son dönemlerde yöneldikleri uzak pazarlardaki payını artırmaya devam ediyor. İki yıldır ucuzlama trendinde olan petrol fiyatlarını fırsata çeviren sektörün, traverten ihracatında Amerika, Çin, Kanada, Hindistan, Güney Afrika Cumhuriyeti ilk sıralarda yer alıyor.”


“Kalite ve uygun fiyatımızla büyüyoruz”


Ülkemizde çıkan doğal taşların kaliteli ve çeşitli olduğunu anlatan Çevik, Türk şirketlerinin son yıllarda kalite anlamında kendilerini geliştirdiklerini ve diğer ülkelerle rekabet edebilecek seviyeye ulaştıklarını vurguladı. Çevik, Türk doğal taşının tercih edilmesinin diğer bir nedenin ise İtalya ve İspanya taşlarına göre daha uygun rakamlara malzeme satılması olduğuna dikkat çekti.

“Teksas’ı Türk mermeri süslüyor”

Amerika pazarına 100’ün üzerinde Türk firmasının satış yaptığı bilgisini veren Çevik, “Bu pazarda bej mermer ve traverten en çok satılan ürünler. Texas’ta evlerin bahçelerinde en çok Türk mermeri kullanıldı. Eyalette her evin havuzu bulunuyor. Ağırlıklı olarak havuz kenarlarında kullanılan Türk travertenlerinin kullanıldığı bir başka alan ise araç parkları. Washington, New York bölgesinde ise Türk doğal taşı daha çok iç mekanlar için tercih ediliyor” diye konuştu. Amerika pazarındaki gelişmenin dinamiklerine dikkat çeken Çevik, Jazz’ın başkenti olarak gösterilen New Orleans’ta da Türkiye’nin pazardaki ağırlığının arttığını söyledi. Çevik, “Las Vegas’ta Türk mermeri kullanmayan otel yoktur. İtalya mermeri de satılıyor Amerika’da, ama Türk mermeri daha çok satılıyor. Ülkedeki havuz kenarlarında inanılmaz travertenimiz var. Georgie, Texas, California, Arizona, New Orleans, New Mexico’da Türk ürünleri var” dedi.

“Tek fuarda birleşmeliyiz”


Sektörün birliğe ihtiyacı olduğunu da söyleyen Çevik, “Birlik ve derneklerin tek bir fuara odaklanması gerekir. Aynı sektör temsilcileri 2-3 ayrı fuara katılmak zorunda kalıyorlar. Biz tek yumruk olursak sektör bir kez para harcamış olur. Limanlardaki fiyatlar da yüksek. Buna çare bulunmalı. Mersin’deki liman masrafları ile İzmir’in liman fiyatları bir değil” diye konuştu.

“Bazı pazarlar için geç kaldık”

Sektörü geliştirmek, katma değerli ürünler üretmek ve sorunları çözmek için var güçleriyle çalıştıklarını anlatan Çevik, “Sektörümüz açısından önemli ve gelişmekte olan Latin Amerika ülkeleri ve Afrika gibi pazarlara açılmakta geç kaldık. Sadece fuarlar sayesinde müşteri bağlantıları yapabileceğimiz dönemler geride kaldı. Fuarlar tabi ki çok önemli fakat yeniliklere açık olmamız lazım birçok sektörün yaptığı ikili iş görüşmelerine ağırlık vermemiz gerekiyor. B2B görüşmelerin çok daha faydalı ve daha uygun bütçeli olduğunu düşünüyorum”
şeklinde konuştu.

“ABD’nin 100 yılda tükettiği çimentoyu Çin üç yılda kullandı”


Çin’in son dört yıldır Türkiye’den ve doğal taş üretimi yapan birçok farklı ülkeden çok ciddi hammadde aldığını anlatan Çevik, “Çin’in 2011 ve 2013 yılları arasında üç yıllık çimento kullanımı Amerika’nın 20’nci yüzyılda kullandığı çimento miktarından daha fazla. Bu inanılmaz bir gelişim, bizden aldıkları malzemeleri öncelikle kendi iç tüketimlerinde kullandılar sonrasında yurt dışı pazarlara sattılar. Çin hem işçilik hem enerji açısından çok avantajlı fakat doğal taş üretiminde kaliteyi ve seleksiyonu bizim kadar bilmiyorlar ve yakalayamadılar” dedi.