Ana Menü

24’üncü Marble, sektörün yüzde 25 büyüme hedefine katkı sunacak

İEF bünyesinde 15-20 mermerci esnafının bir araya gelerek kurdukları, İEF ziyaretçilerinin ticari kaygıdan çok güzel vakit geçirmek için gezdikleri Mermer Sevgi Yolu, artık dünyanın alanında en büyük fuar organizasyonlarından biri olarak yoluna devam ediyor.

Ahmet USMAN

Ege bölge Koordinatörlüğü Haber Müdürü

Çeyrek yüzyıl önce İzmir Enternasyonal Fuarı (İEF) bünyesinde 15-20 mermerci esnafının bir araya gelerek kurdukları, İEF ziyaretçilerinin ticari kaygıdan çok güzel vakit geçirmek için gezdikleri Mermer Sevgi Yolu, artık dünyanın alanında en büyük fuar organizasyonlarından biri olarak yoluna devam ediyor. O günkü esnafların pek çoğu bugünün doğaltaş ihracatçılarına dönüşürken, ziyaretçi profili de yerli-yabancı alıcılar haline geldi. Geçen yıl 30 ülkeden 213 yabancı katılımcı stand kiralarken, 104 ülkeden toplam 8 bin 965 yabancı ziyaretçi fuarı gezdi. Bu yıl fuar sonuna kadar bu rakamın daha da artması bekleniyor. Marble’a paralel olarak doğaltaş sektörü de her yıl büyüdü. 25 yıl önce birkaç milyon dolarla ifade edilen doğaltaş ihracatı, geçen yıl 2 milyar doları aştı. Bu gelişmede en büyük payın Marble’a ait olduğunu bugün tüm sektör kabul ediyor.

Fuarı organize eden İzfaş, Marble’ın bir dünya markası olduğu gerçeğinden hareketle uluslararası boyutunu güçlendirmek için pek çok çalışma yapıyor. Bu yıl fuarın sloganı “Doğaltaşı kaynağında deneyimleyin” olarak belirlendi. Bu kapsamda başta sektörün hedef pazarları olmak üzere dünyanın pek çok yerinde tanıtımlar gerçekleştirildi. Sektörün diğer fuarlarına katılarak bu ülkelerde sektörel örgütlerle bir araya gelindi. Bu yıl fuar bünyesinde de yabancı katılımcı sayısını artıracak düzenlemeler yapıldı ve ilk kez yabancı katılımcı pavyonu oluşturuldu. Firmalar burada ürünlerini kendi ülke standlarında sergiliyorlar.

Bu yıl Marble’daki bir diğer farklılık dünyanın en büyük doğaltaş örgütlerinden biri olan Amerikan Doğal Taş Enstitüsü’nün (MIA) katılımcı olması. MIA, fuarda vereceği seminerde tüm doğaltaş sektör bileşenlerini içeren bir kullanıcı kılavuzu sunacak. Fuarda bu yıl ilki yapılacak olan Genç Yaratıcı Fikirler Platformu da sektöre yenilikçi beyinler kazandırmayı hedefliyor. Sektör temsilcilerinin görüş alışverişinde bulunduğu, sorunların çözümlerini paylaştığı, moda öngörülerini tartıştığı sektör sohbetleri kapsamında bu yıl mimarlar buluşacak. Bu da uç ürünler satma, direkt projelerde yer alma hedefini taşıyan sektör açısından önemli bir platform olacak.

Sektörün en büyük umudu Marble

Her yıl olduğu gibi sektör bu yıl da Marble’dan çok şey bekliyor. Satışlarının büyük kısmını fuar döneminde gerçekleştiren sektör temsilcileri, geçen ay düzenlenen Çin’deki Xiamen Fuarı’yla birlikte, Marble’da pazarı görüp değerlendirme fırsatı buluyor.

Pazarın en kötü dönemlerinde bile Marble sektör için umut olma vasfını hiç kaybetmiyor. 2017’de beklentinin aksine oldukça iyi bir dönem geçiren ve ihracatını tekrar 2 milyar doların üzerine taşıyan mermer sektörü bu yıl Marble’ın ardından atağa kalkmayı planlıyor. Sektör, önüne yüzde 25 ihracat artışı gibi ciddi bir hedef koydu. 2023 yılı için 500 milyar dolarlık ihracat hedefi belirleyen Türkiye, buna doğaltaşçıların 15 milyar dolar katkı koymasını bekliyor. Bunun için de sektörün ihracat artış hızının yüzde 25’in altına düşmemesi lazım. Bu hedefe ulaşmadaki en önemli enstrümanlardan birinin Marble olarak görüldüğünü söylemeye gerek yok.

Modayı ıskalamamak için izin süreçleri hızlanmalı

Sektör geleceğe umutlu baksa da ocak ruhsat süreçlerinin uzaması, düşük fiyatlı satışlar gibi sorunlarını henüz aşabilmiş değil. Darbe teşebbüsü sonrası yavaşlayan bürokrasinin pazar fırsatlarını kaçırtacak kadar uzaması sektörü yoruyor. Çünkü dünya doğaltaş pazarında da moda sık sık değişiyor ve o taşın pazarda hız kazandığı dönemlerin büyük kısmı izin süreçlerinde harcanmış oluyor. Sektörün kanayan yaralarından olan düşük fiyatlı satışların önüne de geçilebilmiş değil. Yıkıcı fiyat rekabetinin tek kazananı ithalatçı firmalar. Doğaltaşçılar iç pazar konusunda da dertli. Yurt içindeki büyük projelerde o bölgenin taşlarının kullanılması konusunda merkezi idare ve yerel yönetimlerin daha somut adımlar atmasını istiyorlar. DÜNYA da fuarda Sektörün bayramı olarak görünen Marble, ihracatçısından esnafına, bürokratından akademisyenine, lojistikçisinden makinecisine doğaltaşla ilgili tüm kesimleri bir araya getiriyor. Sektör temsilcileri burada ticaretin yanı sıra geçmişin muhasebesini, geleceğin planlamasını yapıyorlar; sorunlarını, çözüm önerilerini tartışıyorlar; mevcut ve potansiyel müşterileriyle buluşuyorlar.

Biz de DÜNYA Gazetesi ve DÜNYA İnşaat Dergisi olarak sektörün nabzının en iyi tutulacağı yerin sektörün kalbinin attığı organizasyon olacağı gerçeğinden hareketle Marble’da yerimizi aldık. Elinizde tuttuğunuz ilavemiz ile sektörün başlıca örgütlerinin görüşlerini, sektörde yer alan firmaların çalışmalarını bir araya getirmek istedik. Fuar katılımcılarını standımızda ağırlamaktan mutluluk duyacağız.